Er fremtidens kulturarvswebsite en mash-up publikation?


image

Walker Art Center vandt både “best overall” og prisen for “innovative” på Museums and the Web 2012. Den adskiller sig fra mange andre museumswebites ved at handle om dét emne, som museet formidler.

Set i bakspejlet virker det som om nettet længe blev betragtet som en form for meta platform af kulturinstitutionerne. Det gælder måske især museerne, for både arkiver og biblioteker var hurtigere til at tilgængeliggøre indhold  og viden digitalt.

Med Kulturstyrelsens opfordring til museerne om bl.a. at skabe reelt indhold på nettet er der sat nye dagsordener og mål. Her kan en site som den præmierede Walker Art Center være til stor inspiration. Den er langt fra “brochureware”-traditionen, hvor websitens væsentligste – måske eneste . indhold er besøgsrettet information.

Walker har tværtimod bygget et site, der ikke kun fokuserer på museets udstillinger og aktiviteter. Sitet handler om dét emne, som museet arbejder med. Samtidig anerkender det, at der er andre gode aktører indenfor feltet. Så derfor syndikerer siten kunstnyheder m.m. fra andre. Der kurateres indhold, og Walker er derved med til at skabe bedre veje ind i de uendelige mængder af viden, som findes på nettet. Samtidigt etableres et digitalt sted, hvis relevans rækker ud over de situationer, hvor en potentiel gæst har behov for information om fysisk besøg. Et museum er mere end et venue.

Walker Art Center er ikke de eneste, som har etableret indholdspublicerende sites. Et hjemligt eksempel Medicinsk Museion.

Vil den nærmeste fremtid bringe flere kulturarvswebsites der publicerer indhold på samme måde som Walker og Medicinsk Museion? Måske er en “indholdstrend” under udvikling?

En nylig artikel i New York Times nævner netop publicering som et branding-redskab for firmaer m.m. Publicerer man på web får man endda en masse gode – og gratis – evalueringsredskaber i form af statistik, som giver masser af viden om brugeradfærd og -interesser. Trenden er ikke så dum for vidensinstitutioner, der på denne måde kan forene branding med formidling og spredning af viden

Links:
Editing as a brand investment (New York Times)
8 Hot media trends you need to know (Mashable)
Walker Art Center
Medicinsk Museion

RedBull (sportswebsite)
Dior Webmagasin (om mode og livsstil)

Best of the Web 2012

About these ads