FabLab i København


Der var sort af mennesker til åbningen af det københavnske Fablab. Én af stjernene, som vi var kommet for at se, er denne 3D-printer.

Der var sort af mennesker til åbningen af det københavnske Fablab.  Én af stjernene, som vi var kommet for at se, er denne 3D-printer.

 

3D-print og andre digitale “printformer” er hot.  FabLab skal gøre teknologien opnåelig for alle.

Et FabLab er et lille digitalt værksted, hvor private kan producere forskellige typer af objekter med digitale redskaber. Konceptet eller ideem er udviklet af professor Niel Gershenfeld fra MIT, og det københavnske FabLab bliver en del af et globalt netværk, hvor alle værkstederne forpligter sig til at overholde visse krav og regler. Fordi ideen er at demokratisere adgangen til 3D-teknologi forpligter det enkelte Lab sig til, at der skal være offentlig og gratis adgang til at bruge maskinerne. Og da en anden væsentlig pointe er deling, er der fx standarder for maskinernes funktionalitet og teknik, sådan at projekter kan deles på tværs af de efterhånden 40 FabLabs, der findes i verden.

Måske kan man – når det delingsmæssige udelades – sammenligne et FabLab med gamle dages kopibutikker. De færreste havde jo en kopimaskine derhjemme, og her kunne man få taget fotokopier – A4, A3 og måske endda i farver.

På samme måde er det de færreste, der har adgang til 3D-print og fræsning. I Copenhagen FabLab tilbyder 3D-printer med plastiktråd, 3D-mikrofræser og scanner, folieskærer, laserskærer, og CNC-fræser. Samtidig vil en række biblioteker i København give adgang til 3D-tegneprogrammerne på bibliotekernes computere, sådan at der også bliver lettere adgang til at skabe blueprints.

Der er et utal af måder, som kulturarven kan bruge både teknologierne og de færdige resultater på. Der er naturligvis mulighed for, ligesom alle andre, at prototype alt fra nye tallerkener i museumscafeen til 3D logoer. Men derudover er der ideer, som kunne være særligt spændende for kulturarvsfolk:

  • Institutioner kan dele “blueprints” til deres flotteste genstande med omverdenen
    (“print dit eget guldhorn”).
  • Arkiver kan dele (ophavsretsfrie) konstruktionstegninger til huse, skibe, opfindelser,  m.m. som kan viderebearbejdes og printes, evt. i skaleret form.
  • Museer kan tilbyde kopi af genstande, som afleveres til museet
  • De færrreste institutioner har pt råd til egne 3D-printere og folieskærere. Lab´et kan bruges, når der skal skabes kopigenstande til udstillinger, følekasser, skolemateriale m.m.
  • Der kan skabes modeller af genstande, som er renset for slid og mangler
  • Folieskærer og fræser kan anvendes til fx at fremstille “håndterbare” og skalerede eksemplarer af skrøbelige objekter (fx papirklip)

Det kunne være fantastisk med en “History FabLab-day”, hvor institutioner, brugere og Lab-personale i fællesskab udfordrede teknologien!

Links:
Sådan ser hovedstadens nye FabLab ud (Ingeniøren)
Projekt FabLab i Næstved (Erhvervs Aviven, Sjælland)
Liste over FabLabs i hele verden
Neil Gershfield (Wikipedia-opslag)