Digitale museumsbesøg i 3D


Der er mange eksempler på 3D “virtuelle ture” rundt i forskellige museers udstillinger. 360-graders optagelser (også kaldet “ejendomsmægler-shots”), hvor brugeren kan skifte fokus i et stillbillede af en udstilling (eller et udstillingsafsnit) ved at zoome og panorere.

De fleste af disse ture er rigtigt flotte: Højopløste billeder og indhold, som det er tydeligt, at der er brugt mange ressourcer for at skabe “lækkerhed” i. Flere af de virtuelle ture er fyldt med lyd og supplerende fotos af værker og genstande. Fx har også det meget digitale engelske kongehus brugt denne form, og tilbyder en 360 graders tur af de officielle gemakker på Buckingham Palace.

Virtuelle ture er flotte og indbydende – på samme måde som en billedbog eller klassisk kunstbog. Virtuelle ture er nettets svar på “coffe-table”-udgivelsen.

Men virtuelle ture er i reglen temmeligt vanskelige at finde, med mindre man véd hvor de er. De er ofte er lavet i flash, som ikke gør applikationens indhold særligt synlig i Google. Hvis jeg fx googler “Buckingham Palace state rooms” er det ikke helt let at finde frem til de virtuelle ture, selvom applikationen er pakket ind i html.

En anden ting, som karakteriserer virtuelle ture er, at indholdet findes i en samlet “pakke” eller applikation. I mange andre former for webpræsentationer kan brugeren tage indholdet eller dele af det med sig, og fx kopiere tekst eller embedde fotos m.m. andre steder.

Det er også – modsat fx virtuelle verdener – en enkeltmandsoplevelse. Jeg kan navigere rundt og se (evt. zoome ind), men det er ikke muligt fx at bevæge sig frit omkring eller kommunikere med andre.

Jeg har forgæves søgt efter statistik, som belyser brugen af virtuelle ture, som er et medie, der har store æstetiske kvaliteter. Men i en digital kultur, der bliver mere og mere fragmenteret og stadigt stigende grad handler om at være både “findable” og “sharable” er det også en form, som har mange udfordringer. Man kan efterhånden finde rigtigt mange virtuelle ture, men jeg har haft svært ved at finde evalueringer og viden om konkret brug.

  • Hvor mange procent af brugerne på en site anvender dem?
  • Hvor tit vender brugerne tilbage?
  • Hvad bruger de den til?
  • Hvordan finder de frem til den?
  • Er der sammenhæng mellem virtuel tur og lyst/ulyst til fysisk museumsbesøg?
  • Anvendes virtuel tur til videnssøgning?
  • Hvilken betydning (om nogen?) har det, at indholdet er “låst” for brugeren?

Links – eksempler på virtuelle ture:
Musei Capitolini

Louvre Virtual Tours
Monde Arabe
Bremen Kunsthalle
Whitney Biennial 2008
Virtual Gallerie
Museo del Algodón
Smithsonian Institution

Wikipedia: Virtual Tour (teknikker etc.)

About these ads