Konversationsprismen


 

Det er ikke lige til at oversætte, og nogen kender sikkert allerede Brian Solis´ regnbuefarvede hjul, som angiver forskellige sociale medier og deres styrker i kommunikative og/eller markedsføringsmæssige sammenhænge. Jeg synes selv, at hjulet er overordentligt inspirerende, bl.a. er der sites som vi knapt nok har hørt om herttillands endnu, men som jeg godt kunne gætte på fik en vis fremtid; fx ning og wetpaint.

Men rigtigt spændende bliver det, hvis man finder det samme hjul på flickr. Her får man illustreret styrken i det kollaborative web. Ingen normale mennesker kan være ajour med alle relevante sociale sites, og på Solis photostream på flickr har gode mennesker tagget mange andre relevante sites til.

…og mens jeg er igang med at hugge interessante ting på flickr har jeg også fundet “forgængeren” “Social Media Starfish”… som vist må hedde noget retning af “Den sociale søstjerne” på dansk ;-)

En anden måde at dele teknokologierne op på er at “typologisere” dem, og fx vurdere om der er tale om produktionsredskaber, filtre etc. J

Det er der et andet bud på, nemlig nedenstående. man kan selvfølgelig diskutere de enkelte steders indplacering, hvilket også sker på flickr. Jeg undrer mig fx lidt over, at Plaxo er placeret som et “production tool”, hvorimod Facebook og LinkedIn står som brugergenererede medier. Men i den nedenstående kan jeg glæde mig over, at også virtuelle verdener er medtaget, nemlig Habbo og Second Life. Den orginale post om 2.0 landskabet findes her – men er på italiensk. Det kunne være interessant at se noget tilsvarende omkring mikroformer, som ser ud til at vinde meget frem for tiden. Måske på bekostning af mere traditionelle 2.0 former?

Indlægget er delvist cross-blokket på www.formidlingsnet.dk

About these ads